Tar du barna hit i sommer er du garantert suksess!

Reklame i samarbeid med VisitDenmark.

Jeg skal komme med en innrømmelse. Før VisitDenmark inviterte meg til å sjekke ut området Djursland hadde jeg aldri hørt om stedet. Hadde du bedt meg peke det ut på et kart hadde jeg ikke ant hvor jeg skulle starte.

Lær mer om Djurslands-regionens muligheter hos VisitDenmark!

Kan hende jeg har sovet under en sten, men jeg kjenner jo til både Tivoli i København og Legoland i Billund, men Djurs Sommerland, som er kåret til Nordens beste 4 år på rad, hadde jeg ikke peil på at fantes.

Men jeg er veldig glad for at jeg fikk muligheten til å oppdage området. For hit skal vi garantert tilbake.

Vi har rett og slett hatt det knall på besøk i Djursland!

Jeg reiste med Ellie, Thelma og Clara, en venninne av Thelma. Vi hadde kun satt av tre dager til besøket. Det skulle vise seg å være alt for lite tid. Samtidig rakk vi ekstremt mye.

I Djursland ligger nemlig opplevelsene i kø, og det er korte avstander mellom moroa. Selv om en kan se for seg at det kan være stressende å reise en voksen med tre barn har vi storkost oss!

Det er hakket lettere å reise med barn når opplevelsene så og si venter bak neste sving.

Vi bodde på Danland Feriecenter ved  Bønnerup strand, under en times kjøring fra Aarhus flyplass.

Her kan en leie seg leiligheter i feriekomplekset hvor en har mulighet til både å slappe av på romslig plass og lage seg både frokost, lunsj og middag om en ønsker det.

Og feriesenteret var en god kilde til aktiviteter i seg selv. Ikke bare lå det tett på stranda, men de hadde både ute- og innebasseng, stor lekeplass og aktivitetsrom med pingpong, biljard, airhockey, spilleautomater, lekerom og en liten kinosal.

Inne på selve området var det selvfølgelig ingen biler, så her kunne en fint ha hvilt seg langs bassenget, eller på terrassen, mens barna lekte fritt.

Men vi var ikke i Djursland for å hvile denne gangen. Vi skulle jo oppsøke Djurlands mange opplevelser. Og det fikk vi i monn.

Vi var både innom dyreparken Ree Park Safari og småbyen Ebeltoft hvor vi fikk oppleve eksotiske dyr på svært nært hold, og spist klassisk dansk is i idylliske omgivelser.

Se fler bilder og les mer om denne delen av turen her.

Når det er så mye annet å se at du går glipp av at en utrydningstruet dyreart spankulerer forbi.

På dag to var vi innom Djurs Sommerland. Dette må nok sies å være verdt et besøk til Djursland i seg selv. Det er ikke overraskende at fornøyelsesparken har stukket av med noen priser for å si det sånn.

Eneste aberet var at vi skulle hatt mye mer tid til å utforske parken. En dag var langt fra nok!

Se flere bilder og les mer om besøket vårt i Djurs Sommerland her!

Men selv om vi rakk både safaripark, fornøyelsespark og sjarmerende danske byer, hadde vi fortsatt mer på programmet. Så siste dagen la vi oss virkelig i høygir.

Aller først var vi på besøk på Randers Regnskov som selvfølgelig ligger i Randers. Selve byen rakk vi dessverre ikke å utforske. Til det var det for mye å se i regnskogen.

Greit å ha to store jenter å gjemme seg bak når en trer inn i jungelen!

Dette er en park med dyr fra tropiske områder i ulike kontinenter. Her kan du blant annet oppleve frittgående aper, flaggermus, slanger, sommerfugler, eksotiske fisker, krokodiller og jaguarer.

Men vær obs på at enkelte steder kan du møte på slanger i det fri. Disse områdene er heldigvis merket tydelig så ikke sjokket blir for stort. Men et slikt møte kan lett medføre at en 4-åring ikke løper like fort gjennom resten av området. Det må forsåvidt anses som svært positivt.

Det er lagt opp til et tropisk klima her inne, så det er perfekt sted å ta turen om du skulle ha en regnværsdag på ferien. For det er garantert varmere inne enn ute. Men regn eller ei, om du får sjansen bør du absolutt ta turen ut under jaguarforingen.

Ute hos Randers Regnskov finner du også en lekeplass for barn som trenger å løpe litt likevel. Og ja, jaguarene er adskilt fra lekeplassen, selv om en av og til kanskje skulle fantasere om det omvendte når en er på ferie med barn.

Randers Regnskov var helt klart en annerledes opplevelse, hvor en både kan se og lære. Det det så et øyeblikk ut som skulle få med oss et ganske stort eksotisk dyr hjem!

«Den følger etter meg! Kan vi beholde den da?»

Selv om flyet hjem skulle gå samme ettermiddagen rakk vi et siste stopp før hjemreise. Nemlig Skandinavisk Dyrepark som ligger knappe ti minutter fra flyplassen. Dette er et ganske stort område hvor du kan oppleve både brunbjørn, ulv, rev, isbjørn, havørn og mange andre dyr fra Skandinavia.

Jeg skal innrømme at tiden dessverre ble altfor knapp til å få med oss alt denne gangen. Det var ikke kun fordi vi hadde et fly å rekke, men vi ble med på et ørneshow hvor vi fikk oppleve storslagne havørner på nært hold.

Ikke minst kom vi over en stor lekeplass i parken som raskt tok interessen til barna.

Jeg skal ikke klage for jeg fikk slappet av noen minutter og kjøpt en kaffe i cafeen like ved.

«Isbjørn? Det får vente pappa! Vi fant en lekeplass!!!»
Høyt henger de, og blide er de!

Men høydepunktet i parken var soleklart muligheten til å mate rådyrene. Ved inngangen kan en kjøpe poser med dyrefór for en rimelig penge som det er fritt frem å dele ut til rådyrene og geitene i parken.

Det var utvilsomt stas, også for 37 år gamle menn.

Det tok ikke lange tiden før jentene ble særs populære blant rådyrene, noe som skapte et par blinkskudd av skrekkblandet fryd!

Dessverre ble besøket vårt avsluttet altfor brått denne gangen. Men vi kan nok slå fast at vi skal tilbake på besøk til Djursland igjen. Og neste gang skal vi ta oss litt bedre tid og legge inn et par hvilepause hvor barna kan leke fritt og de voksne kan få puste ut.

Med andre ord har Frans mye å se frem til i fremtidens ferier!

Vil du planlegge din ferie for sommeren? Hos VisitDenmark finner du tips og inspirasjon for din perfekte ferie med barna!

Takk for oss Djursland! Det var utvilsomt dejligt!