På autopilot i Tenerife!

TUR I SAMARBEID MED NISSAN.

Da var moroa over og jeg må si farvel til palmer, sol og varme. Jepp, sydenferien er over alt og jeg må tilbake til snø og is.

Men jeg klager ikke. Selv om det kun var et par dagers tur skal jeg glatt innrømme at det var rimelig digg å kunne gå ute i bare t-skjorta.

Men hva har vi egentlig gjort? Rent bortsett fra å nyte gjensynet med sol og varme?

Posering i ekte pappabloggerstil!

Nissan inviterte til turen blant annet for å snakke om hvordan en kan bruke fornybar energi mer effektivt.

Vi bodde derfor på Casa Bioclimaticas – ITER, et område helt selvforsynt med fornybar energi fra vindmøller og solcellepaneler.

Men hovedformålet med turen var for Nissan å promotere og vise frem nye versjonen av EL-bilen Nissan Leaf. Så det ble unektelig en del kjøring.

Blant annet opp til vulkanen Teide, Spanias høyeste punkt, hvor jeg fikk se med egne øyne at det kan snø også i Syden.

Jeg er jo ingen bilekspert, men jeg syns utviklingen innen automatikk i biler er gøy. Selv tror jeg Thelma, Ellie og Frans kanskje aldri vil ha behov for å ta lappen selv med selvkjørende biler i fremtiden.

Og nye Nissan Leaf har fått på plass et autopilotsystem som fungerte ypperlig på motorveien. Det innebærer at bilen leser trafikken og veimerking rundt deg via sensorer og kameraer og tilpasser både fart og plassering deretter.

Bilen har også fått på plass et helautomatisk parkeringssystem. med dette kan den både lukeparkerer og ta parallellparkering helt av seg selv.

Den har også det Nissan har valgt å kalle «E-pedal». Rent praktisk innebærer dette at en kan bruke en og samme pedal til både å gi gass og bremse. Dette skal gi både mer effektivt batteriforbruk og bedre kontroll på kjøringen.

Men om bilen er stor nok til å romme en trebarnsfamilie med bilseter, barnevogn og bagasje har jeg ikke fått testet.

Selv om Nissan har utvidet bagasjerommet så ville det vært spennende å utforske dette.

Bagasjerommet har kanskje blitt større. Men er det plass til både barnevogn og alt annet en barnefamilie har behov for? Det har jeg ikke fått testet.

For barnefamilier er det uansett interessant at bilen har isofixfeste både på baksetene og på passasjersetet foran.

Men jeg er ingen ekspert. Derimot var Tesla-Bjørn med på turen. Han er det nærmeste en kommer en kjendis i EL-bil miljøet og har tatt grundige tester av det som fins av elbiler.

Hans dom er klar: Nissan Leaf gir god rekkevidde som han selv har målt til 250 kilometer på sommerføre. Og med alle sine funksjoner er det mye bil for pengene. Han mener også bilen kan brukes som familiebil, både i hverdagen og for helgeturer.

Jeg er hvertfall ganske sikker på at EL-biler er en vinner for fremtiden. Så om en absolutt må ha bil er det helt klart i den retningen en bør rette blikket, uansett type bilmerke.

Selv vil jeg nok holde an litt til. Det kan jo hende helt selvkjørende biler er nærmere enn vi aner.

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.