Dette ville jeg ikke trodd jeg skulle sette på middagsmenyen!

01Reklame i samarbeid med Opplysningskontoret for frukt- og grønt.

For noen uker siden ble jeg utfordret av Opplysningskontoret for frukt- og grønt til å gjøre familien hakket grønnere. Utfordringen bestod enkelt og greit i å øke andelen av frukt, bær og grønnsaker i hverdagen med blant annet hjelp fra min bloggerkollega Linda Stuhaug – Sunn matglede.

Vil du ha inspirasjon til hvordan du kan få mer frukt, bær og grønnsaker i hverdagen? Hos Frukt.no finner du oppskrifter og gode tips!

Jeg tok utfordringen på strak arm. Og ikke uten grunn med overmot. For å være helt ærlig så gikk det allerede med en del frukt, grønnsaker og bær her i familien.

Det er få middager hvor ikke andelen grønnsaker er ganske stor. Enten i form av en egen salat eller i selve retten. Og barna får hver dag med seg noe grønt i matboksen. Enten det er frukt bær eller grønnsaker. Og til frokost, og kvelds spises det ofte noe frukt, og barna drikker daglig juice om morgenen. Gjerne juice de har vært med å lage selv.

https://www.facebook.com/Superpapsen/videos/1265025640284925/

Men jeg skal samtidig innrømme at dette ikke nødvendigvis er mest takket være meg. Det er nok mammaen som har hatt en finger eller ti med i spillet.

Men siden det var jeg som tok utfordringen denne gangen mente mammaen at jeg fikk ta litt ekstra ansvar og ikke hvile på hennes laubærblader. Spesielt siden det hovedsakelig er jeg som har hovedansvaret for Frans på dagtid.

Og jeg har faktisk blitt mer bevisst på å få i både han, og alle andre i familien, mer grønt.

Det har vist seg at Frans alltids er klar for litt frukt.

Jeg pleier nå å legge til frukt i alle måltidene Frans spiser. Enten det er frukt i seg selv eller fruktsmoothier på pose.

Ikke alltid like lett å se forskjell på et eple og en avocado.

Jeg har også såvidt begynt å eksperimentere på å pimpe opp både de større jentenes grøt og Frans’ babygrøt med både frukt, bær, omega 3 olje og chiafrø.

Så langt har ingen klaget over at grøten har fått seg et lite ansiktsløft.

Men den største omveltningen som kommer som en direkte konsekvens av utfordringen finner vi kanskje i middagen. Forrige uke hadde vi nemlig enorm suksess da vi lagde en vegetarlasagne fra bunnen av inspirert av oppskrift fra Linda Stuhaug.

Jeg har nok sjelden sett barna spise grønnsakene sine såpass raskt.

«Pappa, denne lasagnen naila du!»

Så da har vi slått på stortromma denne uka og forsøker noe helt nytt. Nemlig vegetarretter til middag i ukedagene.

Det er ikke mer spektakulært enn at det er snakk om blomkålsuppe, grønnsakspai og vegetarwrap. Men jeg skal garantere at hadde du sagt til meg for tre uker siden at ingrediensene på bildet under var mesteparten av ukas middager hadde jeg ledd ganske høyt. Det gjør jeg ikke nå.

Alt i alt kan vi slå fast at det har vært en spennende utfordring. Vi har ikke måttet snu opp ned på livet, og barna har absolutt ikke hatt noe imot at det har vært litt ekstra frukt og grønt i hverdagen. Jeg tror kanskje ikke de har lagt allverdens merke til at mengden har økt noe, eller kommet i litt andre former.

Men jeg har i det minste blitt mer oppmerksom på når det er mulig å få inn litt frukt og grønt i hverdagen. Og for å si det som det er, det koster ikke veldig mye å bli hakket sunnere ved å bytte ut sjokoladen på trilleturen med et eple eller å servere en lasagne fyllt med grønnsaker i stede for kjøtt.

Har du noen egne erfaringer eller tips og råd for å få mer frukt og grønt inn i kostholdet? Rop gjerne ut i kommentarfeltet! Og gå inn på Frukt.no for gode oppskrifter og inspirasjon!

Publisert i Mat

1 kommentar

  1. Super blogg og hurra for jobben dere gjør med mer frukt og grønt

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.