Harryhandel med stellebord

Advarsel: Dette innlegget ble muligens en smule langt. Så len deg godt tilbake og nyt når du har tid. Om du ikke har sansen for John Tender anbefaler jeg deg heller å lese «Barneoppdragelsestest: Økosofisk oppdragelse«, «Superpapsen presenterer: Pappapermmote» eller «Hvor kjent er Thelma?«

Jeg har jo, som noen kanskje har fått med seg, ført en innbitt kamp for stellebord på herretoalett. For ikke lenge siden ble jeg gjort oppmerksom på at jeg ikke kjemper denne kampen alene.

Det er tydeligvis andre som også ser at dette er en viktig, i det minste vittig, prinsipiell kamp å føre. Stortingspolitiker for SV, Heikki Holmås, som ble pappa før sommeren, la nemlig ut denne twittermeldingen:

423h

Selvfølgelig var jeg ikke sen om å øyne håp om at min kampsak nå skal løftes opp på høyeste politiske nivå. Jeg kastet meg på med følgende overmodige tilbakemelding:

324io

Å være med å få på plass stellebord på herretoalettet på båtsrekningen Sandefjord – Strømstad ville jo virkelig være en stjerne i boka. Jeg mener, vi snakker om harryhandelens domene nummer 1, stedet hvor begrepet «femiklatt» trolig kastes rundt om enhver mann som så mye som tar i et barn.

423ko
Color Line fremmer tydelig at det kan skapes barn ombord på deres fartøyer. Da må de vel også gå i bresjen for at både far og mor kan stelle resultatet senere?

Jeg syns det var på sin plass å slippe til John Tender og la han gå i dialog med selskapet om utfordringen. Kan hende jeg gikk litt vel hardt til verks, og jeg måtte trå til med en ørliten hvit løgn eller to for å fremme problemet. Men alt er vel lov i kampen for stellebord? Uansett, her er meldingen jeg sendte:

Emne: Stellebord på båttur
Kjære Color Line,
Mitt navn er John Tender og jeg har et lite forslag/ønske jeg gjerne skulle luftet med dere.
I sommer var jeg på en liten ferietur med min yngste datter (2 år). Det har seg slik at barnehagen var stengt i juli måned og jeg og min kone tok da ut 2 uker ferie hver for at ikke Thelma skulle måtte være hjemme alene denne måneden.
Hun er svært selvstendig og klarer både å spise og kle på seg selv, men jeg er redd dette uansett ville kunnet medført en del oppmerksomhet fra Barnevernet. Dessuten var det jo hyggelig med litt ferie kun med pappa.
Jeg benyttet mine 2 uker til å ta med Thelma på besøk til mine forelde sin hytte på Saltholmen. Jeg vet ikke om du selv noen gang har vært på Saltholmen, men jeg kan underskrive at dette er et fantastisk sted å tilbringe sommeren når det var såpass varmt som i år.Men alt godt tar som oftest en gang slutt og denne uken så vi oss nødt til å reise tilbake til Oslo hvor vi egentlig bor.
Vi planla da å ta en avstikker med deres båt fra Sandefjord til Strømstad på hjemveien. Både for opplevelsens skyld og for å handle litt. Thelma gledet seg stort til dette da vi fra mine foreldres hytte daglig hadde kunnet se båten passere. Vi hadde også vært på internettet og lest om deres Captain Kid. Alt lå derfor til rette for en fantastisk avslutning på vår lille ferie.
Dessverre ble ikke dette noe av. Det har seg nemlig slik at Thelma fortsatt bruker bleier og da jeg ankom deres terminal i Sandefjord dobbeltsjekket jeg om det var tilrettelagt for at fedre kan reise alene med sine små uten mor. Jeg ble noe bettuttet da jeg fikk beskjed om at det ombord på båten fantes stellebord på dametoalettet, men ikke på herretoalettet.
Deres betjening var svært imøtekommende og mente at dette ikke skulle være noe problem, men for å si det slik har jeg gjennom noen pinlige opplevelser lært meg at det blir kraftige reaksjoner om en mann tar seg inn på dametoalettet. Hele poenget med denne segregeringen er jo nettopp å unngå slike situasjoner.
Vi endte derfor heller opp med å kjøre hele veien hjem. Thelma sin skuffelse var ikke liten. For å si det slik måtte det bøtes på med både iskrem og lovnader om tur til Kristiansand Dyrepark neste år. Men også hun forstod at det å holde seg hele turen over ville kunne blitt for mye.
Jeg lurer likevel på om dere kan se på dette. Et enkelt stellebord som kan monteres på veggen koster ikke mye i våre dager. Og jeg antar at det er flere pappaer enn jeg som kan ønske å benytte seg av tilbudet deres uten mammaer på slep. Så det kan jo tenkes at dere tjener igjen denne utgiften rimelig kjapt.
Jeg forstår at dere kan ha noen bekymringer vedrørende dette i forhold til at andre passasjerer kan føle seg støtt av å måtte se et stellebord på herretoalettet. Det er vel noen av deres reisende på nettopp denne overfarten som kanskje har et litt mer tradisjonelt og konservativt syn på hvem som skal gjøre hva av foreldrene.
Det er jo tross alt overfarten mellom Sandefjord og Svinesund det er snakk om. Men selv kommer jeg fra USA, min far Anders Tinde flyttet dit i sin ungdom og jeg har senere flyttet til hans hjemland, og selv på Capitol Hill er det i dag standard med stellebord på herretoalettene. Så om mitt noe konservative hjemland kan overleve dette så vil nok de fleste av deres passasjerer også kunne vende seg til at tidene går fremover.
Hvem vet, kanskje vi til og med en dag ser selveste Captain Kid benytte seg av nyvinningen? Det ville vært et show å kunne vise frem!
John Tender

Color Line var kjapt ute med å svare, men kanskje ikke akkurat slik jeg hadde forestilt meg:

Fra: Color Line
Emne: Kontakt oss: praktiske spørsmål om våre reiser
Hei John
Takk for din henvendelse.
Må bare beklage at det ikke ble tur på Thelma og deg på grunn av feilinformasjon.
På våre skip er det tilrettelagt for både fedre og mødre som reiser med barna sine.
På Bohus er det stellebord på handikap toalettet og på Viking er det stellebord på herretoalettet på dekk 7.
Vi sender deg ett gavekort på seilingen Sandefjord Strømstad og håper Thelma får seg en tur i nærmeste fremtid – med eller uten bleie 🙂
For å få sendt deg ett gavekort trenger vi din adresse, fint hvis du kan maile oss den.
Color Line

Dette var ikke helst svaret jeg forventet meg. Her begynte jeg å lure på om Hr. Holmås hadde gjort litt dårlig research, og helt ærlig så har jeg jo aldri vært ombord på Color Line sitt fartøy til Strømstad selv, så jeg aner jo ikke om dekk 7 er lokalisert på fartøyets mest bortgjemte baug.

Men i stede for å sjekke dette forsøkte jeg heller å fokusere på selve temaet og samtidig foreslå at John Tender kunne bistå Color Line sitt videre arbeid for likestilling i samfunnet.

Emne: Re: Kontakt oss: praktiske spørsmål om våre reiser
Hei Color Line,
Takk for ditt raske og positive svar.
Dette var jeg ikke klar over. Jeg fikk bare med meg at det ikke var stellebord på herretoalettet. Det var nok Bohus vi skulle ta denne dagen, men det er jo svært positivt å høre at dette er på plass på deres fartøy Viking.
Vil det ikke være en rimelig enkel oppgave å sette opp stellebord også på Bohus for å vise at Color Line ikke bare går i full fart til Strømstad, men også fremover inn i en mer likestilt tid?
Om nødvendig kan jeg være behjelpelig med å skru opp selve stellebordet. Det har jeg gjort en gang før. Jeg fikk da riktignok hjelp av en venn siden vi måtte borre i baderomsfliser, noe jeg av tidligere erfaring ikke tok sjansen på å gjøre alene. Men jeg tok flittig notater av prosedyren og tror jeg nå vil kunne klare det på egenhånd.
Jeg har drill, så om dere anskaffer et enkelt veggmontert stellebord så vil dere ha oppgradert MS Bohus med 1 stjerne på svært kort tid!
23jj
«Bli med Color Line! På full fart inn i en mer likestilt tid!» Ville blitt et ypperlig slagord spør du meg…

Color Line svarte kjapt tilbake. Men de var merkelig nok ikke interessert i mine tjenester.

Emne: SV: Re: Kontakt oss: praktiske spørsmål om våre reiser
Hei igjen John,
På våre nye skip har vi stellerom og handikaptoalett i kombinasjon. Dette er det som har vært mest hensiktsmessig da man kan stelle sine små barn i fred og ro.
Da vi har stellemuligheter på handikaptoalettet på Bohus vil det i første omgang ikke komme stellebord på herretoalettet.
Vi tar ditt innspill videre internt.
Hvis du ønsker at vi skal sende deg ett gavekort på seilingen Sabdefjord Strømstad er det fint hvis du kan sende oss din adresse.
Color Line

Her burde jeg jo muligens slått meg til ro med setningen «Vi tar ditt innspill videre internt». Det er jo en ørliten sjanse for at noen i toppen hos Color Line ser at stellebord på herretoalettet er en liten investering sett opp mot den tydelige markeringen av at Color Line aktivt støtter alle fedre som ønsker reise alene med de små barna sine. Eller at mammaen skal kunne slappe av på soldekket mens pappaen gjør sin andel av jobben det innebærer å ha barn.

Men jeg syns det ikke var noen grunn til å gi seg så lett. Hvor smart det var kan kanskje diskuteres. Uansett sendte jeg denne tilbakemeldingen:

Emne: Re: SV: Re: Kontakt oss: praktiske spørsmål om våre reiser
Hei igjen Color Line,
Igjen takk for svar.
Om det var mitt tilbud om å sette opp stellebordet som virket avskrekkende kan jeg berolige dere med at jeg allerede har ringt min gode venn som hjalp meg å sette opp stellebordet hjemme.
Han syntes dette var en ypperlig idé og har mulighet allerede neste uke tirsdag morgen. Om det passer for dere så gjør vi gjerne jobben da.
Jeg blir selvfølgelig også med, men om det er mulig vil jeg gjerne overføre gavekortet til vennen min slik at han får litt lønn for innsatsen. Dere kan jo evt. kontakte lokalavisen og overrekke han gavekortet på stedet slik at dere får velfortjent publisitet for å bringe verden fremover.
Jeg kan fint betale båttur av egen lomme når først stellebordet er oppe.
Når det gjelder stellebord på handikaptoalettet så er jeg ikke helt enig i at det alltid gir den stillheten som en forestiller seg. Folk i rullestol kan også hamre hardt på dørene, og jeg har også erfart at det har blitt mye barneskrik på utsiden av slike rom om en bruker litt mer tid på stellet enn normalt.
Ikke minst så er det jo litt merkelig at handikappede mennesker, hvorav noen ikke kan få barn selv, alltid skal påtvinges samvær med andres barn. Sist jeg tok flytoget ble for eksempel en lettere irritert person i rullestol plassert mellom to tvillinger med tilsynelatende kolikk og min grøtspisende datter. Dette bare fordi han satt i rullestol og rullestoler måtte plasseres sammen med barnevognene. Innen vi kom frem på flyplassen så han virkelig ut som han trengte en ferie.
Og en gang jeg tok toget fra Oslo til Bergen oppdaget jeg at rullestolbrukere plasseres side om side med lekevognen. Tenk deg 6-7 timer innelukket på et tog sammen med konstant hylende barn. Selv holdt jeg knapt nok ut 15 minutter sammenhengende i denne vognen før jeg sendte nødmelding til mammaen om vi kunne bytte.
De som satt i rullestol hadde nok ikke den luksusen. Ut av pinselen i ansiktet til en av dem som satt der trodde jeg nesten han skulle trille av i Gol og heller rulle resten av veien til Bergen. Å ikke engang få fred på do må da oppleves som salt i såret.
Forøvrig har jeg selv gode erfaringer med stellebord på herretoalett og opplever at ungen holder seg mer i ro når det skjer ting i rommet. Jeg har til og med fått tilbud om hjelp når folk har sett jeg har stevd litt vel mye med å balansere både barn, bleie og søppelpose. Det gir en rett og slett tilbake troen på mennesket.
Uansett, skal vi si at vi stiller på bryggen i Sandefjord halv 8 neste tirsdag? Da har vi god tid til å skru opp stellebordet før avgangen 08:00.
John Tender

Jeg er usikker på om det var mitt konkrete forslag om å stille opp på kaia på Sandefjord med drill eller min utlegning om hvordan handikapede stadig må plages med andres barn. Uansett ble svaret fra Color Line kort denne gangen:

Emne: SV: Re: SV: Re: Kontakt oss: praktiske spørsmål om våre reiser
Hei igjen,
Vi takker nei til ditt tilbud om å montere stellebord.
Vi ser saken som avsluttet.
Color Line

Så Heikki, jeg beklager, men jeg klarte ikke holde mitt litt overmodige løfte denne gangen. Ikke overraskende har Color Line unngått å besvare John Tenders tilnærmelser etter denne siste meldingen. Men jeg regner nå med at du løfter stellebordsproblematikken opp på Stortingets agenda så snart muligheten byr seg.

Mer John Tender? Mer kamp for stellebord på herretoalett? Følg Superpapsen på Facebook.